Engagerade medarbetare

Engagerade medarbetare

Helsingborgshem vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarna trivs, känner sig trygga och har tillit till oss som arbetsgivare. Vår vision, värderingar och företagskultur är grunden i allt vi gör. Eftersom omvärlden förändras snabbt, utmanar vi oss själva genom att experimentera, tänka nytt, förenkla och digitalisera med kundens fokus som utgångspunkt.

Vi tar tempen på engagemanget oftare!

I slutet av året introducerade vi en ny medarbetarenkät, Winningtemp, där vi tar tempen på engagemang och välmående på jobbet en gång i månaden. Den enkät vi haft tidigare skickades ut en gång om året och resultatet gick först till HR för att sedan processas i organisationen.  Med Winningtemp svarar medarbetarna på en kort enkät var fjärde vecka och på det sättet får vi en god möjlighet att snabbt fånga upp vad som fungerar väl och vad som kan utvecklas. Resultatet går också direkt till ansvarig chef som kan fånga upp frågor och svara på kommentarer snabbt med stöd av HR, samt ta upp resultaten i möten med medarbetarna. Det övergripande resultatet följer Helsingborgshems ledningsgrupp upp en gång per kvartal.

Frågor om arbetsmiljö och trivsel
Frågorna handlar om exempelvis arbetsmiljö och trivsel, engagemang, ledarskap, medarbetarnas arbetssituation, samarbete och personlig utveckling – områden som är viktiga för oss alla och för företaget i stort.  Endast en kort enkät skickades ut innan årets slut och där hade vi, precis som vid tidigare medarbetarenkät, ett högt deltagande där 89 procent av medarbetarna svarade. Den första enkäten visade att många kan rekommendera Helsingborgshem som arbetsgivare med ett e-NPS-värde* som helhet på 52, vilket är ett mycket bra resultat.  Ett e-NPS-resultat kan variera mellan minus -100 och +100, noll är neutralt, ett värde mellan 20 till 30 är bra och 50 är utmärkt.

Ledarskap för framtiden
För att vara en attraktiv arbetsgivare har vi startat ett arbete där vi tittar på vilken typ av ledarskap som krävs för framtiden, baserat på utmaningar och möjligheter. Arbetet har startat i Helsingborgshems ledningsgrupp och under nästa år kommer alla ledare att involveras för att definiera Helsingborgshems framtida ledarskap.

* För att räkna ut poängen eNPS tar man den andel procent som svarar att de skulle rekommendera företaget (så kallade ambassadörer), minus de som gett en låg poäng på frågan (så kallade kritiker). Ett eNPS-resultat variera mellan minus -100 och 100.

Kollegor tillsammans mot våra mål

För att få energi tillsammans, gemensam bild av nuläget och visa riktning framåt anordnar vi företagsövergripande medarbetaraktiviteter varje år. Under våren hade vi en dag tillsammans där medarbetarna fick en omvärldsspaning och mer om vad vår nya affärsplan för 2024–2027 innebär.

Vi lade också stor vikt vid att prata om kommande gemensamma arbetssätt och det nya fastighetssystemet som skulle införas under hösten. Vi gick bland annat igenom vad systembyte kommer innebära och vad vi som företag behöver göra för att underlätta och öka servicen och tillgängligheten för våra kunder, samarbetspartners och för oss som organisation.

Under hösten anordnade vi en medarbetarvecka för att samlas tillsammans i olika aktiviteter, hitta pauser och återhämtning och visa riktning. På schemat stod allt från yoga till en inspirerande föreläsning om hur man ska lyckas i framtiden till “walks and talks” och gemensamma frukostar som avslutades med en gemensam dag där vi samlades kring nuläge, vad är på gång och vad vi ska göra framöver med flera konkreta exempel från vår verksamhet.  Medarbetarna fick också en introduktion till det nya medarbetarenkätverktyget Winningtemp och hur vi kommer arbeta och följa upp det framåt. När vi mår bra och har goda förutsättningar, kan vi göra vårt arbete på bästa sätt. Medarbetarnas välmående är en prioritet för oss på Helsingborgshem.

Vår kollega Jenni cyklade till Paris för en god sak

Jenni Wehrmann, projektutvecklare på Helsingborgshem, cyklade i hela åtta dagar då hon tillsammans med fyrtio andra deltagare styrde cykelpedalerna mot Paris från Helsingborg!

Jenni deltog välgörenhetsprojektet Team Rynkeby Helsingborg vars syfte är att samla in pengar till Barncancerfonden. Det är en lovvärd satsning som går till ett oerhört viktigt ändamål.  Helsingborgshem sponsrar även projektet.

Under nästan ett helt år tränade Jenni och hennes vänner i team Rynkeby hårt och de tog sig hela strapatsen till Frankrike på cykel! Under året har de lagt mycket tid på att samla in pengar på många olika sätt.

Jenni hade funderat ett tag på att ansöka till Team Rynkeby en längre tid innan hon bestämde sig.

– Kan jag bli en av dem? Orkar jag, som inte är någon träningsmänniska, cykla ända till Paris? Så gick tankarna, berättar Jenni. Men Jenni ansökte, peppad av en kollega som cyklat med rynkebygänget tidigare. Och Jenni kom med i laget för 2024.

– Att utmana mig själv, komma i gång och träna och bli en del av en gemenskap för en god sak, var en del av grejen, säger Jenni.

Men det största skälet är välgörenheten och insamlingens ändamål. Att pengarna vi samlar in går till att bekämpa cancer är huvudanledningen, cancer är en fruktansvärd sjukdom som jag tyvärr har fått upplevt på nära håll, berättar Jenni.

– Det har varit en rolig och utvecklande resa, men jag måste säga att cyklingen var väldigt tuff, berättar Jenni.

Både cyklingen och välgörenhetsarbetet imponerar!