Vision, värde, affärsmodell och affärsplan
Vision, värde, affärsmodell och affärsplan

VISION
Helsingborgshems vision är en viktig kompass för alla medarbetare. Den laddar oss med energi och hjälper oss att peka ut färdriktningen framåt.
AFFÄRSIDÉ
Vår affärsidé beskriver vad vi erbjuder marknaden, vilka som är våra kunder och hur vi skapar värde för våra kunder och vår ägare.
Vår värdegrund leder oss i vardagen
Vi vågar, vi utvecklar och vi bryr oss
Värdegrunden är basen för hur vi agerar i vardagen.
Allt ifrån hur vi möter våra kunder och samarbetspartners till hur vi möter varandra som kollegor.
Vår affärsplan
I Helsingborgshems affärsplan 2024–2027 har vi tre tydliga långsiktiga mål om trygghet, kundnöjdhet och ekonomisk utvecklingskraft. Målen fram till 2027:


Trygghet
Ett aktivt arbete med både trygghet och säkerhet är en stor utmaning för oss som bostadsbolag. Trygghet kan handla om många saker – allt från att vägen mellan parkeringen och lägenhetsdörren ska kännas trygg till att ha en tro på framtiden för sig själv och sina närstående.
Som allmännyttigt bolag arbetar vi aktivt både med att skapa säkra fysiska miljöer och att minska utanförskapet och stärka svaga grupper i samhället – det räcker inte med att bygga och förvalta. Vi fortsätter utveckla vår metodik och systematik i trygghetsarbetet. Vår ambition är att arbeta evidensbaserat och metodiskt för att vara effektiva och träffsäkra i det vi gör.
Tryggheten påverkas allra mest av rädslan att bli utsatt för brott. För att minska risken för det kan man jobba förebyggande både med den fysiska miljön, med kontrollen i ett område och med människorna.
Kundnöjdhet
Ungefär 22 000 helsingborgare bor hos oss. De har olika behov och önskemål. Vi strävar efter en positiv kundupplevelse genom daglig drift, projekt och utvecklingsarbete.
Omvärldstrender, teknikutveckling och digitalisering har ökat förväntningarna, och en del kunder upplever en tuff vardag med ökade kostnader. Efterfrågan på vissa lägenheter minskar, så vi måste vara lyhörda, nyfikna och våga testa nya tjänster och lösningar för att möta dagens och morgondagens behov.
Ekonomisk utvecklingskraft
All affärsdrivande verksamhet behöver skapa vinst över tid för att utveckla verksamheteten. Lönsamhet handlar både om att öka intäkter och att se över kostnaderna.
Vi mäter och målsätter vår ekonomiska utvecklingskraft på ett bolagsövergripande plan utifrån tre faktorer: driftnetto, resultat efter finansiella poster och belåningsgrad.

Steg framåt som rör digitalisering och klimat
Utöver våra huvudmål har vi identifierat två förflyttningar som vi behöver göra. Vi ser förflyttningarna – digitalisering och klimat – som frågor där det finns ett stort tryck från vår omvärld och som vi behöver jobba aktivt med.